Humán, Reál és Sport KLUB (felzárkóztatás és tehetséggondozás)

A három klub megvalósul alsósoknak és felsősöknek külön-külön, felzárkóztató és a tehetséggondozó  jelleggel. A foglalkozások elsősorban olyan kompetenciákat kívánnak fejleszteni, amely elősegíti a társadalomba való könnyebb beilleszkedést, közelebb juttatja a  tanulót ahhoz, hogy megalapozódjon egy biztos, tanulásra képes személyiség. A foglalkozások tematikája illeszkedik az intézmény pedagógiai programjához. A felzárkóztatás célja a leggyengébb tanulók hozzásegítése ahhoz, hogy a minimum szintet teljesítve közelebb kerüljenek az optimális tudásszint eléréséhez, valamint  a tehetséges tanulók fejlesztése, a környezeti gátló tényezők hatásának csökkentése. A foglalkozások nem tantárgyakra tagolódnak, hanem tantárgycsoportokra, így kerül kialakításra  a Humán, a Reál és a Sport KLUB. A foglalkozásokon jelen van a foglalkozásvezető és az esélyegyenlőségi koordinátor. A gyermekek létszáma legfeljebb 12 fő, akik kisebb team-ekben dolgoznak, ezzel is segítve  a közösségi magatartás fejlődését. A tehetségesebb gyermekek a foglalkozásokon bizonyos koordinátori feladatot ellátva fejlesztik mind tudásukat, mind kommunikációs készségüket és segítségükre vannak a gyengébb képességű társaknak. A három terület felöleli a teljes iskolai tantárgyspektrumot így lehetővé teszi, hogy a gyermekek valamennyi területtel találkozhassanak. A foglalkozások elsődleges célja nem a tantárgyi ismeretek bővítése, hanem az ismeretek használatának az elsajátítása és ezzel közvetve a tudásszint emelése, a tantárgyközi kapcsolatok és a tudás használhatóságának a megtanulása, gyakorlása. A felzárkózás záloga a saját "tenni akarás", mert hiába minden program, ha a gyermekben nincs meg az a motiváció, ami a továbblépésre ösztönzi. A felzárkóztató foglalkozások játékos jellegben, sok mozgásos, interaktív helyzetekkel megtűzdelt formában zajlanak és kihasználják mind a hagyományos, mind a korszerű technikai eszközöket. A foglalkozások elősegítik kialakítani a gyermekekben azt a motivációt, amely ösztönzi őket az új keresésére, és segíti a tudás önálló megszerzésére.

A HHH tanulókra általánosan jellemző, hogy fejlesztő környezetet legfőképpen az iskola biztosít a számukra, és a délutáni időszakban leginkább közvetlenül a tanítás után vonhatók be leginkább, ezért a felzárkóztató foglalkozásoknak az időbeosztása a délutáni 3 tanórányi időtartam a megfelelő szünetekkel. A fejlesztő foglalkozások nem kötődnek osztályokhoz, két részre tagoltak, alsós és felsős. Mindkét korosztálynál hetente minden KLUB megvalósul heti 3 órában közvetlenül a tanítás után. A foglalkozások gyakorisága lehetővé teszi, hogy több gyermek részt vehessen, az időpont megválasztása pedig jó lehetőséget ad arra, hogy a gyermekek az otthonukba való menetel előtt élményekkel gazdagodjanak, és ezzel megalapozzák a délutánjukat, estéjüket.

Humán KLUB területei: magyar nyelv és irodalom, történelem, idegen nyelv, művészetek

Reál KLUB területei:természetismeret, földrajz, fizika, kémia, biológia, matematika, környezetismeret, technika

Sport KLUB területei: testnevelés, egészségtan

 

Megvalósítás ideje: hetente 3 óra, külön az alsósoknak és a felsősöknek mindhárom területen, ez egy intézményben hetente összesen 18 óra foglalkozás, ami a négy intézményben heti 72 óra. A felzárkóztató foglalkozások márciustól májusig tartanak.

 

Szabadidős foglalkozások

A szabadidős foglalkozások megvalósítása azért szükséges mert a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek lehetőségei, a törvényi meghatározással egyhangúan, összefüggenek a családok anyagi helyzetével, ami behatárolja szabadidős lehetőségeket. A szabadidős foglalkozások ezért meg kell, hogy mutassák azokat a lehetőségeket, amelyek a jóléti társadalom biztosíthat a felnövekvő nemzedéke számára és hasznos, egészséges, kreatív időtöltést biztosít.

A szabadidős foglalkozások megvalósulása heti szintű minden iskolában a következő elemekből: Aerobik, Klubnapközi, Nyitott informatika, Kirándulás.

A tevékenységek közül heti rendszerességgel ismétlődik a Nyitott informatika, a többi elem pedig hetente váltva követi egymást.

Nyitott informatika

Tematikus délutáni szabadidős tevékenység az intézmény valamelyik speciális informatika tantermében. A foglalkozást a gyermekek szabadon látogathatják, felügyelet mellett kapnak segítséget, ahhoz, hogy a digitális kompetenciáik fejlődjenek. A foglalkozásokon részt vehetnek szülők, fiatalok. Egy alkalom 2 óra.

Klubnapközi

A klubnapközi egy olyan délutáni, főként kézműves jellegű foglalkozás, amely az iskolai napközis időszakban kerül megvalósításra, és minden gyermek számára nyitott. A klubnapközi tematikája illeszkedik a társadalmi ünnepekhez, évszakokhoz és hagyományokhoz. Egy alkalom 2 óra.

Sportdélután (aerobik)

A tanulók egészségtudatos szemléletének a fejlesztésére, a mozgás örömének a megélésére játékot,

versenyzési lehetőséget is biztosító foglalkozás. A programba szülőket is bevonunk Időtartama:2 óra.

Esélyegyenlőségi koordinátor működése

Segít a pedagógusnak a családok megismerésében. Meggyőzi a szülőket az iskolai életben való szerepvállalás fontosságáról. Segíti a tanulók, valamint az iskola és család közötti konfliktusok megoldását. A pedagógus útmutatásai alapján egyéni vagy kis csoportos foglalkoztatással segíti a tanulók fejlesztését. Részt vesz a szabadidős programok  szervezésében, tanulókíséretben. Szerepet vállal a roma szokások, hagyományok megismertetésében.Kapcsolatot tart a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók támogatásában részt vevő intézményekkel, szervezetekkel, személyekkel (ifjúságvédelmi felelős, védőnő, családgondozó). Tájékoztatja a szülőket az iskola nyújtotta lehetőségekről,

A koordinátor minden intézményben alkalmazásra kerül a projekt időszakában, napi 8 órás munkakörben.

A projekt során megvalósul az együttműködő intézmények pedagógusainak a  képzése, amellyel alkalmassá válnak a modell önálló alkalmazására. A képzés soránfolyamat, amely során elsajátítják a modellelemek bevezetésének és alkalmazási lehetőségeinek az ismérveit. A képzés 10 órás és a modell megvalósítói és megalkotói tartják. Az interaktív pedagógus és szülő akadémia egy digitális tananyag feldolgozási módszerrel való élményalapú oktatás bemutatása.