Egérfogó - kreativitás fejlesztő térségi informatika
NTP-ITM-12-P-0049
Támogató szervezet: Emberi Erőforrások minisztériuma, Emberi Erőforrás Támogatáskezelő
Támogatási összeg: 1 600 000 Ft
60 órás tehetségsegítő programok kidolgozása és megvalósítása - amely során kidolgozásra került egy tematika, amely a LEGO Mindstorms eszköz segítségével fejleszti a gyermekek kreativitását és gondolkodását, bővíti ismereteiket.
A 60 órás tematika megvalósítása három helyszínen [Somoskőújfalu, Etes és Salgótarján] -mindhárom helyszínen megvalósult a projekt.
Intézményen kívüli tehetséggondozási munka - mindhárom intézmény [település) együttműködésében az egyesület végezte a tevékenységet.
Intézményi együttműködések elősegítését célzó programok kidolgozása és megvalósítása - a program, illetve a hozzá tartozó konferencia elősegítette az intézményi együttműködéseket, hiszen nagy számban vettek részt a környező iskolákból érdeklődő pedagógusok, a programból látszódik, hogy a témában elkezdődött egy térségi összefogás, egy munkaközösségi munka.
Olyan, intézményi együttműködésen alapuló programok részletes kidolgozása és megvalósítása, amelyek a tehetséges, motivált hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű tehetséges gyermekek fejlődését segíti. A jó gyakorlatok intézmények közötti átadásának tervezése és megvalósítása - az egyesület által kidolgozott programban a térség pedagógusai vettek részt, általános és középiskolai szintről, illetve jó képességű, valamint sok hátrányos tanulóval rendelkező intézményekből. Igyekeztünk minden pedagógiai területről bevonni szakembert. A program megvalósulása is hasonló volt, többféle gyermek összetételű iskolában(Beszterce-tagiskola 14% HHH, Etes iskolája 58% HHH).
A tehetségfejlesztő programokban elért eredmények mérési, értékelési szempontjainak kidolgozása, az értékelés elvégzése a megvalósított programoknál. - A programhoz kidolgozásra került az értékelési rendszere, amelyet már alkalmaztunk a műhelyekben.
Családdal történő együttműködés programjának kidolgozása, a családok bevonása a tehetségsegítő műhelyek programjaiba, rendezvényekbe. - a családokkal együttműködtünk, meghívásra kerültek a műhelymunkákra, illetve részt vehettek a bemutatón a konferencia részeként.
Pedagógusok felkészítése a tehetséggondozó műhelyekbe járó tanulók tehetségfejlesztésére, szakmai, módszertani továbbképzéseken való részvételük támogatása. - A konferencia lehetőséget teremtett a szakmai módszertani tudás átadásra. Az elkészült feladatgyűjteményhez hozzájuthatnak.
Az iskolák tanulói között vannak kiemelkedő képességű, az informatika területével szívesen ismerkedő, motivált gyermekek, akik célcsoportja voltak a kreativitás- fejlesztő tehetséggondozó programnak. A tehetséggondozási műhelybe bevont gyermekek gondolkodása fantáziadús, könnyedén elkülöníti a lényeges dolgokat a lényegtelentől az életkori szintjéhez mérten. Képesek felfedezni összefüggéseket különböző dolgok körében, oda tudnak figyelni a részletekre. Munkájukat tekintve kitartók, nagy energiákat képesek mozgósítani a tanulás irányába. Tehetségük tudományos tehetség, természettudományi tárgyakban nyújtanak kimagasló teljesítményt. Nem a mechanikusan ismétlődő, hanem az újszerű probléma megoldására irányuló feladatok kötik le őket Képesek és szeretnek önállóan dolgozni, igyekeznek a tökéletes munkára. Kommunikációjukra a változatos kérdés, a vélemény kimondása jellemző. Matematikai és természettudományi, technológiai kompetenciájuk magas, a digitális kompetenciájuk kiemelkedő.
A beválogatást „Iskolai motiváció" és „Érdeklődés mérési kérdőív" eszközökkel tehetségfejlesztő tanár végezte.
A beválogatás több lépcsőben zajlott:
• Objektív információgyűjtés: Bizonyítványban lévő érdemjegyek.
• Szubjektív információgyűjtés:
A pedagógusok véleménye alapján, alkalmasnak tartják őket a tehetséggondozó programra. A tehetséggondozó programból eredő kritériumok:
• A tanulók legalább 10 évesek legyenek.
A tanulók érdemjegye 5 legyen informatikából, matematikából és technikából.
Az egyesület a projektben többféle tevékenységet megvalósított, amelyet összefogott a tehetséggondozás és a LEGO MINDSTORMS robot alkalmazása. A programban problémaként merült föl, hogy a pályázat benyújtása idején még kapható robot, a pályázat indulásakor már nem lehetett kereskedelmi forgalomban beszerezni, mert 2013. szeptemberétől egy megújított változatot mutatnak be (EV03). A projektben be volt tervezve beszerzésre, így az összegét átcsoportosítottuk, a gyermekek részére nyújtott élelmiszerek bővítésére, illetve a munkához szükséges irodaszerek kiegészítésére. A LEGO robotot megvásárolta, az egyesület, de nem a támogatásból, hanem önerőből, mert sikerült egy bontatlan csomagolásút magánszférából megvásárolni adásvételi szerződéssel így indult, kicsit kalandosan a projektünk, de sikerült egy új robot beszerzése! A program a résztvevő pedagógusok tájékoztatásával és felkészülésével kezdődött, kidolgozásra került a tematika és a hozzá kapcsolódó feladatlap, amelynek fénymásolt példányaira dolgoztak a gyermekek, mert a támogatási összeg csak a projekt végén érkezett meg, de még így is nagyon örültek a szép kiadványnak. A program három településen valósult meg, igazából iskolákhoz is köthető, de az iskolától függetlenül szerveződött a tevékenység, együttműködésben a gyermekek tájékoztatása és két (Beszterce Tagiskola, Etes iskolája) esetben az. iskola infrastruktúrája lett igénybe véve. A beválogatási folyamatot egy tehetségfejlesztő tanár által, kifejezetten erre a programra készített eszközökkel (részletesen a beválogatás leírásánál) valósítottuk meg, amely a bemenetnél és a kimenetnél is szolgált adatokkal. A programban településenként 12 fő tanuló vett részt, így összesen 36 gyermek volt az érintett. A gyermekek rendszeresen jártak a foglalkozásokra, igazán újszerű programot sikerült a számukra biztosítani. Nem volt olyan tanuló, aki találkozott volna ezzel az eszközzel, pedig az új tantervben 7. évfolyamtól kötelezően oktatandó a robottechnika. Minden gyermekről elmondható, hogy jó érezte magát a foglalkozásokon, több gyermek olyan szintre jutott a szoftver kezelésében, hogy hibásan működő programot ki tudott javítani. A nemek között nem láttunk különbséget talán a robot szerelési feladatait a fiúk szívesebben végezték, azonban jó lett volna ha több robotot is tudunk vásárolni, tapasztalataink szerint 12 fős csoportban ideális lenne 3 db szerelőkészlet. A projektben az oktató nevelők által kidolgozásra került egy tematika és egy munkafüzet, amelyet a 60 órás műhelymunka során lehet alkalmazni a tanulók fejlesztésére. Szoros együttműködés alakult ki a Neumann jános egri informatikai középiskolával, akik már több éve foglalkoznak robottechnikán alapuló tehetséggondozással, pedagógusuk személyesen segítette a projektet, a konferencia előadó és szekcióvezetőinek szakmai felkészülést is nyújtott. A programhoz készítettünk munkafüzetet, amelyet a gyermeke nyomtatott papír alapon töltöttek, illetve számítógépről néztek, mert a támogatásból csak a végére sikerült nyomdában kinyomtatni. A programban a tehetséggondozási kreativitásfejlesztés informatikai módszere mellett, szabadidőre, mozgásos játékokra is jutott idő, amely segített abban, hogy a gyermekekből kis közösségek alakultak, többször hallottuk tőlük:"MiIyen kár, hogy vége lesz!
A projektet kiegészítette egy szakmai műhelykonferencia, ahol a résztvevő pedagógusok a szakmai tapasztalatokról, a gyermekek az elkészített munkákról tartottak bemutatót. Nagy eredménye a konferenciának, hogy a résztvevők ki is próbálhatták a robotot, programot is készíthettek belőle, különösen arra való tekintettel, hogy egyikőjük sem találkozott még az eszközzel. A pedagógusok robottechnikai felkészítését a térségben folytatni fogja az egyesület, mert nagy rá az igény. Összefoglalva, egy újszerű, korszerű az oktatásban a tanulók számára motiváló programot sikerült kidolgozni és megvalósítani, aminek a folytatásaként tábort és a következő évben ismételten műhelyt szervezünk.